ایران فتوشاپ (Iran-PS)

آشنایی با بعضی از اصطلاحات گرافیکی

به نام خداوند هستی بخش

گشت و گذار در دنیای گرافیک و استفاده از نرم‌افزارهای این حوزه ما را با اصطلاحاتی روبرو می‌کند که اگر درک درستی از معنای آنها داشته باشیم، تاثیر زیادی در روند کار و تحصیل نتیجۀ مطلوبمان خواهد داشت؛ فلذا چندی از این اصطلاحات را در این مقاله اشاره می‌کنیم.

رندر (به انگلیسی Render):

به فرآیند ساخت تصاویر دو بعدی از روی اجسام سه بعدی گفته می‌شود که شامل عملیات تبدیل هندسی، نور پردازی و برش می‌باشد.

موتور گرافیکی (به انگلیسی Engine):

برنامه‌ای که عملیات‌های مهم گرافیکی را مدیریت کرده و یک سطح انتزاعی بالاتر را به کاربر می‌دهد. موتور گرافیکی مهمترین برنامه در ساخت بازی‌ها می‌باشد. یونیتی (به انگلیسی Unity)، آنریل انجین (به انگلیسی Unreal Engine)، کرای انجین (به انگلیسی Cry Engine)، لید ورکس (به انگلیسی Leadwerks) و… از جمله موتورهای گرافیکی در طراحی بازی‌ها می‌باشند.

دوربین (به انگلیسی Camera):

دوربین مفهومی انتزاعی است که قابلیت دید صحنه توسط کاربر را مدیریت می‌کند. هر دوربین دارای یک موقعیت در فضای سه بعدی بوده و از آنجا بینندۀ موقعیت دیگری می‌باشد.

 

بافت (به انگلیسی Texture):

اطلاعات تصویری غالبا دو بعدی که برای دادن ظاهر واقعی به روی اجسام سه بعدی نگاشته می‌شود. بافت‌ها می‌توانند بافت‌های JPG, BMP و سایر فرمت‌ها یا حتی بصورت حجمی باشند.

پیکسل (به انگلیسی Pixel):

مخفف واژه‌های Picture Element به معنای عنصر تصویری می‌باشد که کوچکترین واحد سازندۀ تصویر است. مربع شکل می‌باشد و حاوی اطلاعات رنگی است.

بافر (به انگلیسی Buffer):

قسمتی از حافظۀ سیستم و حافظۀ ویدیویی است که از نظر فیزیکی غالبا بشکل یک چهارگوش می‌باشد و برای ذخیرۀ اطلاعات رنگ، عمق یا استنسیل به کار می‌رود.

نقطۀ لولایی (به انگلیسی Pivot Point):

موقعیتی از یک جسم سه بعدی یا دو بعدی که تبدیل هندسی از جمله چرخش، انتقال و تغییر اندازه نسبت به آن صورت می‌گیرد.

پردازندۀ گرافیکی (به انگلیسی Graphics Processing Unit):

به اختصار GPU نامیده می‌شود. واحد پردازش گرافیکی است که وظیفۀ انجام محاسبات مربوط به تبدیل، نور پردازی و برش را دارا می‌باشد. GPU بار محاسباتی CPU را کم می‌کند.

حذف پله (به انگلیسی Anti-Aliasing):

بطور مخفف AA، فرآیندی است که در آن شکستگی خطوط مورب کاهش می‌یابد. این کار با اعمال فیلتر‌های پیکسلی صورت می‌گیرد و کیفیت تصاویر را افزایش می‌دهد.

بافت زنی چندگانه (به انگلیسی Multi Texturing):

یک روش پیشرفته بافت زنی که در آن چندین بافت (حداکثر ۸ بافت) بطور همزمان روی جسم سه بعدی نگاشته می‌شوند. از این روش در سایه زدن، نگاشت نور و ایجاد سطوح برجسته استفاده می‌شود.

بافت زنی برجسته (به انگلیسی Bump Mapping):

یک تکنیک بافت زنی پیشرفته می‌باشد که درآن از دو بافت برای القای حالت برجستگی بر روی سطوح هموار استفاده می‌شود. معمولا مقدار ذخیره شده در مولفه آلفا میزان برجستگی را مشخص می‌کند.

نور نقطه‌ای (به انگلیسی Point Light):

منبع نوری که مثل یک چراغ بطور مساوی در همۀ جهات نور ساطع می‌کند. این نوع نور دارای موقعیت بوده ولی جهت ندارد.

نور جهت دار (به انگلیسی Directional Light):

یک منبع نوری که فقط دارای جهت می‌باشد و به علت دور بودن از صحنه، موقعیت آن مهم نیست و به نظر می‌رسد نور تنها از یک جهت می‌آید. می‌توان برای شبیه سازی خورشید از آن استفاده کرد.

نور لکه‌ای (به انگلیسی Spot Light):

یک نورلکه‌ای هم دارای موقعیت و هم دارای جهت می‌باشد و همچون یک پروژکتور، نور را تنها در یک مخروط ساطع می‌کند. این نور بیشترین میزان بار محاسباتی را دارا می‌باشد.

نور محیطی (به انگلیسی Ambient Light):

نوعی نور که بعلت پخش زیاد، روی همۀ نقاط صحنه اثر یکسانی دارد و در واقع برای تنظیم روشنایی کلی محیط بکار می‌رود. ماده‌ها نیز می‌توانند برحسب خصوصیت محیطی خود به این نور پاسخ دهند.

در تصویر زیر نیز می‌توانید انواع نور را ببینید

پدیدۀ فرسنل (به انگلیسی Fresnel Effect):

نورها درطبیعت به اجسام مختلف برخورد کرده و بخشی از آنها انعکاس می‌یابد و این فرآیند بطور دائم ادامه دارد. به شبیه سازی این اثر انعکاسی در گرافیک جلوۀ فرسنل گفته می‌شود.

نگاشت محیط (به انگلیسی Environment Mapping):

تکنیکی که برای نگاشتن محیط اطراف اشیاء روی سطح آنها بکار می‌رود. بدین منظور از روش‌های بافت زنی مکعبی، کروی و ناهموار برای اعمال تصاویر محیط روی اشیاء استفاده می‌شود.

بیلبورد (به انگلیسی Billboard):

تصویری چهار گوش که همواره رو به دوربین می‌باشد و با بکارگیری تکنیک‌های ایجاد شفافیت می‌توان از آن برای نمایش درخت، تابلو، بوته و اشیاء مشابه استفاده کرد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آشنایی با بعضی از اصطلاحات گرافیکی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *